مصرف سالانه ۵ میلیارد دلار‌ بتن در کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد شکرچی‌زاده امروز در حاشیه مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر وزارت راه و شهرسازی و رونمایی از راهنمای کاربردی سازه‌های بتنی پرمقاومت (C50) در راستای سند چشم‌‌انداز بتن 1404 در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز پژوهش بیان کرد: ‌‌از 2 سال پیش با توجه به ضرورت ارتقاء کیفیت بتن، با همکاری وزارت راه و شهرسازی پروژه بتن 1404 را آغاز کردیم که هدف‌گذاری آن ارتقاء کیفیت بتن در سطح کشور و دستیابی به مقاومت 50 مگاپاسکال در استان‌های مختلف بود. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: مبانی تئوریک این پروژه در دانشگاه‌های سراسر کشور کار شد و در قالب راهنمای کاربردی بتن 1404 آماده شد‌. وی اظهار داشت: ‌هرسال در کشور بیش از 5 میلیارد دلار هزینه بتن پرداخت می‌کنیم اما این بتن کیفیت مناسب را در بسیاری از موارد ندارد بنابراین اقدام جدی و موثر همه جانبه از سوی نهادهای حاکمیتی را می‌طلبد؛ ارتقاء کیفیت باید در گام اول در پروژه‌های وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی اتفاق افتد و سپس در بخش خصوصی تولیدکنندگان بتن آماده، تولیدکنندگان مواد افزودنی و تولیدکنندگان سیمان این کار را ادامه دهند تا عمر مفید ساختمان‌ها و همچنین راه‌‌ها،‌ به اندازه قابل ملاحظه‌ای افزایش ‌یابد. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: ما در کشور در همه ساختمان‌ها حتی ساختمان‌های فلزی‌ از بتن استفاده می‌کنیم و اخیراً هم طرح مهم استفاده از بتن در روسازی راه‌ها در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است. شکرچی‌زاده با بیان اینکه پرداختن به موضوع بتن به عنوان یک مصالح ساخت ساختمان فقط مطرح نیست، گفت: پرداختن به عمر مفید ساختمان‌ها و افزایش بهره‌وری در پروژه‌های ساختمانی و پروژه‌های پیش ساخته وزارت راه و شهرسازی مهم است. وی با بیان اینکه این بتن C50 همه اقلیم‌ها را پوشش می‌دهد، گفت: ‌‌در پروژه ما توجه به شرایط اقلیمی و دوام بتن‌ها مورد توجه قرار گرفته است چون مهم نیست که مقاومت بتن را افزایش دهیم بلکه باید متناسب با شرایط محیطی که اجرا می‌شود بتن هم جواب دهد بنابراین در این پروژه توجه به شرایط اقلیمی و شرایط آب و هوایی مهم است مثلاً در شرایط هوای مرطوب خوردگی بتن مطرح می‌شود که همه اینها در قالب پروژه بتن 1404 مورد توجه قرار گرفته است. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در تشریح مزایای روسازی بتنی جاده‌ها توضیح داد: مطالعات جامعی در این باره انجام شده است، استفاده از روسازی بتنی می‌تواند مصرف سوخت را کاهش دهد ضمن آنکه به کاهش استهلاک خودرو می‌انجامد. وی با اشاره به اینکه ضریب ناهمواری جاده‌ با مصرف سوخت ارتباط مستقیم‌ دارد، گفت: روسازی بتنی موجب افزایش طول عمر جاده می‌شود؛ اگر عمر متوسط رویه‌های آسفالتی در کشور 5 سال باشد به راحتی می‌توان با رویه‌های بتنی به عمر 25 تا 30 سال دست یافت همچنین‌ ضریب ناهمواری جاده را کاهش داد. شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه اجرای روسازی بتنی امروز در کشور ضرورت است، گفت: ما می‌توانیم قیر را صادر کنیم اما سیمان کالای صادراتی نیست بنابراین استفاده بیشتر و بهینه از سیمان در داخل ضروری است. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: ما در کشور بیش از 10 میلیون تن اضافه تولید سیمان داریم و باید این کالا در کشور مصرف بهینه شود که یکی از موارد بسیار مناسب با بهره‌وری مطلوب، استفاده از رویه‌های بتنی و همچنین ترجیح دادن سازه‌های بتنی است که با توجه به برخی شرایط اقلیمی کشور بر سازه‌های فولادی ارجحیت دارد. وی درباره سهم بتن از روسازی راه‌ها توضیح داد: هدف‌گذاری ما رسیدن به رقم سهم 10 درصدی روسازی بتنی راه‌ها است، از ابتدای دولت یازدهم برنامه‌ریزی کردیم تا به رقم 10 درصد رویه بتنی جاده‌ها دست یابیم و در گام‌های بعدی آن را افزایش دهیم. شکرچی‌زاده گفت: در حال حاضر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در 3 پروژه باند فرودگاه مهرآباد، باند فرودگاه امام خمینی (ره) و آزادراه اصفهان-شیراز مسئولیت طراحی و نظارت اجرایی روسازی بتنی را بر عهده دارد. وی ادامه داد: البته پروژه آزادراه تهران-شمال هم در قالب روسازی بتنی اجرا خواهد شد ضمن آنکه در خراسان نیز چنین پروژه‌ای در قالب پایلوت اجرا شده است. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: روسازی بتنی نیاز به تکنولوژی و دستگاه‌هایی دارد بنابراین سرمایه‌گذاری اولیه را می‌طلبد؛ فقط دو کشور هستند که دستگاه‌های مناسب این کار را تهیه می‌کنند که یکی آلمان‌ و دیگری آمریکا است بنابراین ضروری است که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم و قطعاً پس از آن بومی‌سازی خواهد شد. وی بیان کرد: حتی می‌توان در رویه‌های آسفالتی موجود پیش‌بینی اجرای رویه‌های بتنی را داشت که در این باره مطالعات اولیه انجام شده‌ و دستورالعمل‌های آن در حال تهیه است و امیدواریم بتن جایگاه خود را به زودی در روسازی جاده‌ها پیدا کند. شکرچی‌زاده گفت: رویه بتنی جاده‌ها از نظر انعکاس نور مناسب‌تر عمل می‌کند و در مصرف انرژی روشنایی نیز مؤثر است البته این بدان معنا نیست که رویه آسفالتی را کنار بگذاریم اما بتن هم با توجه به کیفیت مناسب سیمان‌های ما و اضافه تولید، باید سهم خود را در کشور پیدا کند.